09125153410

اخذ ایزو و مراحل دریافت گواهینامه

اخذ ایزو

اخذ ایزو و دریافت گواهینامه ISO مستندات مورد نیاز برای موضوعی میباشد که این سوال را برای بیشتر سازمانها و موسسات و صاحبان صنایع ایجاد کرده است. این سوال که آیا اخذ استاندارد ایزو میتواند وضعیت بهره وری و فرایندهای سازمان را بهبود دهد جزو بزرگترین پرسشهای مدیران ارشد سازمانها میباشد و همیشه این سوال وجود دارد که برای ارتقاء سطح کیفی تولیدات و خدمات نیاز به گرفتن گواهینامه ایزو دارند. اخذ استاندارد و گواهینامه های ایزو اعم از گواهینامه های ایمنی بهداشتی- محیط زیست –IMS-HSE و سایر استانداردهای مرتبط تایید می کند که سازمانی که این استانداردهای را پیاده سازی نموده است براساس فرایند تعریف شده استاندارد بین المللی ISO اقدامات لازم را انجام داده است یا خیر . و باعث مزیت رقابتی برای دریافت کنندگان میگردد. لذا اغلب سازمانهای صنعتی خدماتی، و همچنین صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ تصمیم به دریافت گواهینامه ایزو می کنند. در ادامه این مطلب با بامداد نوین همراه باشید.

نحوه اخذ ایزو

نحوه دریافت استاندارد ایزو نیازمند موارد زیر میباشد:

  • برنامه ریزی مدیریت ارشد و تصمیم و تعهد به پیاده سازی صحیح و مناسب سیستم.
  • انتخاب شرکت مشاور برای پیاده سازی سیستم
  • تهیه گزارش شناخت از نقاط قوت و ضعف سازمان
  • برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز سازمان
  • ایجاد کمیته راهبری در سازمان با حضور مدیران و کارکنان کلیدی
  • تهیه گانت چارت سازمانی و برنامه ریزی لازم برای آن
  • تهیه و تدوین رویه ها و مستندات مورد نیاز مانند دستورالعمل ,‌فرم خط مشی، اهداف، نظامنامه
  • نظارت بر اجرای مستندات تصویب شده
  • بازنگری و به روز کردن مستندات
  • اجرای آزمایشی سیستم و رفع مشکلات و عدم انطباق ها.
  • برنامه‌ریزی و انجام ممیزی داخلی
  • پیش ممیزی در صورت لزوم و انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه مناسب
  • برگزاری یک جلسه ممیزی داخلی و رفع عدم انطباق ها.
  • ارزیابی و انتخاب شرکت گواهی‌دهنده
  • دعوت از شرکت گواهی دهنده ممیزی خارجی
  • صدور گواهی نامه به عنوان آخرین مرحله استقرار نظام مدیریت.

 

ایزو

مدارک و مستندات لازم برای گرفتن ایزو ISO

برای دریافت گواهینامه ISO چه مدارکی نیاز است؟

بسیاری از سازمانها قبل از برنامه ریزی برای اخذ ایزو این سوالات را از خود میپرسند
بسیاری از سازمانها فکر میکنند دریافت گواهینامه ISO کار بسیار مشکلی و دردسر سازی است در حالی که به هیچ وجه اینطور نمیباشد و شرکتهای مختلف با هر زمینه فعالیتی میتوانند با پیاده سازی صحیح الزامات استاندارد مورد نظر مانند ایزو 9001، اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نمایند.

برای پیاده سازی استاندراد ایزو در اول باید با توجه استاندارد مورد نظر، الزامات را شناسایی کرد. در مرحله دوم باید با توجه به الزامات شناسایی شده اقدام به مستند سازی و ایجاد روش های اجرایی و دستورالعمل های اجرایی انجام گردد.
در مرحله سوم باید روش های اجرایی و دستورالعمل های اجرایی طراحی شده در سازمان پیاده سازی و مستقر گردند و سوابق آنها در فایل های کامپیوتری مرتبط نگهداری شود.
نماینده مدیریت و یا مدیر تضمین کیفیت، مسئولیت نظارت بر اقدامات مستند سازی و پیاده سازی را بر عهده خواهد داشت.

پس از پیاده سازی مستندات و سوابق، شرکت گواهی دهنده اقدام به برگزاری یک یا دوجلسه ممیزی سیستم مدیریتی کیفیت مورد نظر مانند سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 و یا سیستم مدیریت ISO45001 و سایر سیستم ها را مینماید که پس از تایید مدارک توسط ممیز، گواهینامه ایزو برای شرکت صادر میشود . البته انجام ممیزی نهایی توسط CB در مراجع مختلف بسیار سخت گیرانه و متغیر میباشد که در این میان مراجع دارای تاییدیه سازمان استاندارد جهانی IAF دارای بیشترین اهمیت نسبت به سایر مراجع صادرکننده گواهینامه ایزو هستند.
اعتبار گواهینامه صادر شده توسط شرکتهای CB سه ساله بوده که هرسال باید واحد تضمین کیفیت به کمک سایر واحد های سازمان نسبت به تمدید آن اقدام نمود .بعد از سه سال باید شرکت دوباره این مراحل را طی نماید گواهینامه ISO را دریافت نماید.

انواع گواهینامه ایزو

هر سازمان در مرحله اول باید تصمیم گیری نماید که چه گواهی نامه ایزو ISO را میخواهد اخذ نماید . بستگی به مشتریان سازمان و فرایندهای آن انتخاب گواهی نامه از اهمیت خاصی برخوردار میباشد

. بسیاری از گواهینامه های ایزو با هم شباهت زیادی در سیستم خود دارند که به سازمانها امکان دریافت تعداد دو یا بیشتر از گواهینامه های ISO را میدهد که می تواند به تجارت آنها کمک کند. سازمان ایزو تا کنون حدود 22674 استاندارد منتشر کرده و اعضاءآن 162 کشور و کمیته فنی آن به تعداد 788 برای پیشرفت استاندارد میباشد :

گواهی نامه هایی ایزو که سازمانها و شرکتها میتوانند آنرا دریافت نمایند :

  1. استاندارد ایزو مدیریت کیفیت: ISO9001
  2. استاندارد ایزو مدیریت محیط زیست: ISO14001
  3. استاندارد ایزو رضایتمندی مشتری: ISO10004
  4. ایمنی و بهداشت شغلی: ISO45001
  5. مدیریت محیط زیست: ISO14001
  6. مدیریت شکایت مشتریان: ISO10002
  7. ایمنی و بهداشت برای شرکت نفت و گاز: HSE
  8. ایمنی مواد غذایی: HACCP
  9. استاندارد ایزو سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی: ISO22000
  10. استاندارد زعفران و ادویه: ISO 3632:2011
  11. سیستم مدیریت یکپارچه: IMS
  12. استاندارد آجیل و خشکبار: ISO 16050:2003
  13. استاندارد جواهرات، طلا و نقره: ISO 9202:1991
  14. تطابق مواد غذایی با الزامات قوانین اسلامی: HALAL
  15. گواهینامه تعالی سازمانی: EFOM
  16. استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی: IATF
  17. استاندارد ایزو ویژه مراکز و موسسات آموزشی: IWA2
  18. استاندارد ایزو اثربخشی آموزش در سازمان ها: ISO10015
  19. مدیریت کیفیت صنایع مرتبط با نفت،گاز و پتروشیمی: ISO29000
  20.  صلاحیت آزمایشگاه های انجام دهنده آزمون و کالیبراسیون: ISO17025
  21.  مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی: ISO13485
  22. گواهینامه انطباق محصول اتحادیه اروپا: CE
  23. گواهینامه اصول تولید خوب محصول: GMP
  24. مدیریت ریسک: ISO 31000، ISO 31010
  25. مسئولیت اجتماعی: ISO 26000

مرحله آمادگی و انتخاب مرجع صدور گواهینامه

قبل از برنامه ریزی برای دریافت گواهینامه ایزو، ابتدا باید فرایندهای سازمان را شناسایی و بهبود داد . مراحل مهم برای آمادگی و دریافت ISO شامل توسعه دادن سیستم مدیریت، شناسایی فرآیند اصلی، مستند سازی با مشارکت کارکنان، داشتن کارکنان آموزش دیده، وجود نظارت و بازرسی بر سیستم، شناسایی نقاط ضعف و قدرتSWOT، و بررسی اثربخشی فرایندها میباشد . برای اخذ گواهینامه ایزو باید یک شرکت معتبر که مورد تایید IAF باشد میباشد باید با همکاری مشاور شرکت انتخاب گردد همه نهادهای صادر کننده گواهینامه ISO یکسان نیستند و انتخاب یک شرکت صدور معتبر گامی مهم برای موفقیت سازمان. می توانید برای انتخاب درست نهاد، بررسی آمادگی سازمان و بهبود عملکرد آن از ابتدای کار باید از یک شرکت مهندسی مشاوره ایزو قابل اعتماد یافت.

نگهداری سیستم مدیریت کیفیت

مهمترین قسمت پس از استقرار سیستم در سازمانها نگهداری سیستم مدیریتی ایزو میباشد که بسیار سخت تر از اخذ گواهینامه ISO است . و در بسیاری از سازمانها مشاهده شده که بعد از اخذ گواهینامه ,‌سیستم شرکت به حال خود رها میگردد.
در این مرحل بمنظور ایجاد انگیزه در کارکنان و افزایش آگاهی آنها باید به طور منظم برنامه ریزی آموزش در شرکت انجام گردد   .همچنین جهت اطمینان از رعایت الزامات استاندارد ایزو و بهبود مستمر در فرآیند ها ،  باید ممیزی داخلی،  بازنگری مدیریت واقدامات اصلاحی و پیشگیرانه بصورت مداوم اجراء گردد .
نگهداری سیستم مدیریتی شما در طول سال می تواند به شما کمک نماید تا در ممیزی های مراقبتی گواهینامه ISO سازمان خود را تمدید نمایید . بسیاری از سازمان برای استقرار سیستم ایزو و گرفتن گواهینامه ایزو تمامی تلاش خود را می نمایند اما پس از دریافت گواهینامه بنا به علل مختلف نظیر عدم حمایت مدیریت ، عدم مناسب بودن سیستم مدیریت طراحی شده ، آموزش ندیدن کارکنان و بی انگیزه شدن مدیریت و عدم استفاده از مشاور در اجرای سیستم مدیریتی ، تغییر کارکنان درگیر در اجرای ایزو و … گواهینامه ایزو خود را از دست می دهند.

 

 

آخرین مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما